Právna politika

VOP

Všeobecné obchodné podmienky
VŠEOBECNÉ OBCHODNÉ PODMIENKY (vzťahujúce sa na zhotovenie diela)
Erise sro Spoločnosť zapísaná v OR Okresného súdu Košice, oddiel Sa, vložka c. 2616/B, IČO: 50056191
Čl. I Úvodné ustanovenia
1.1.Všeobecné obchodné podmienky platia v plnom rozsahu, pokiaľ sa objednávateľ a zhotoviteľ nedohodnú v objednávke alebo zmluve inak.
1.2.Všeobecné obchodné podmienky sú neoddeliteľnou súčasťou objednávky alebo zmluvy.
Čl. II Predmet plnenia
2.1.Predmet plnenia bližšie špecifikovaný v objednávke bude realizovaný na základe projektovej dokumentácie, v termíne uvedenom v objednávke a podľa vzájomne odsúhlaseného harmonogramu. 2.2.Zhotoviteľ zhotoví dielo v súlade s oprávnenými pokynmi objednávateľa a ďalej v súlade s právnymi predpismi, platnými slovenskými a európskymi technickými normami, ktoré sa vzťahujú na materiály a činnosti realizované zhotoviteľom.
2.3.Záväzok zhotoviteľa k zhotoveniu diela zahrňuje aj jeho povinnosť vykonať i nepredvídané práce, aj keď ich zmluva(objednávka) výslovne neurčuje ako súčasť diela, ak sa ich realizácia stane nevyhnutnou vzhľadom na zhotovovaný objekt tak, aby zhotovené dielo bolo plne funkčné a bolo zhotovené podľa projektovej dokumentácie, za podmienok stavebného povolenia, za dodržania všeobecne platných záväzných noriem a predpisov STN, všeobecných záväzných nariadení, predpisov upravujúcich stavebné práce a predpisov na ochranu zdravia a životného prostredia.
2.4.Predmet plnenia zahrňuje obstaranie osôb a všetkých vecí povahy hmotnej i nehmotnej, ako aj právnej, ktoré sú nutné a potrebné k riadnemu splneniu záväzku zhotoviteľa, s výnimkou vecí a podkladov odovzdaných objednávateľom. Ide hlavne o dodanie potrebných výrobkov, dielcov alebo iného materiálu, ich dopravu na miesto zhotovenia diela, o zabezpečenie strojov, energií, vody, vybudovanie, prevádzku a odstránenie zariadenia staveniska, zabezpečenie dopravných a iných opatrení vyvolaných zhotovením diela, zimné opatrenia, stráženie staveniska, protipožiarny dozor, odvoz odpadu a všetky ďalšie plnenia nevyhnutné pre riadne zhotovenie diela.
2.5.Ak je na stavbe súčasne realizovaných viac stavebných objektov, zhotoviteľ je povinný navrhnúť a realizovať také technické opatrenia, ktoré zabránia znehodnoteniu, alebo poškodeniu doposiaľ vykonaných prác počas realizácie ďalších objektov stavby. Zhotoviteľ je povinný realizovať dielo takým spôsobom, aby minimalizoval negatívne vplyvy svojej činnosti na životné prostredie a zodpovedá za akékoľvek porušenie noriem ochrany životného prostredia. Ak sa realizujú výkopové práce a budú pri nich zistené vyvierajúce žriedla minerálnej vody alebo suché výrony plynov, zaväzuje sa zhotoviteľ výkon prác okamžite zastaviť, miesta úniku utesniť a bez zbytočného odkladu tento výskyt ohlásiť objednávateľovi a Inšpektorátu kúpeľov a žriediel.
2.6.V prípade, ak zhotoviteľ použije na vykonanie diela na vlastné náklady tretie osoby (ďalej len „podzhotoviteľ“) zodpovedá, akoby dielo vykonal sám a každé porušenie povinnosti pri vykonávaní diela zo strany podzhotoviteľa zaväzuje zhotoviteľa, akoby povinnosť porušil sám. Zhotoviteľ je zodpovedný za oboznámenie podzhotoviteľa s týmito Všeobecnými obchodnými podmienkami a z nich vyplývajúcimi právami a povinnosťami, ktoré môžu mať vplyv na splnenie záväzkov. Zároveň je zhotoviteľ povinný oboznámiť podzhotoviteľa s bezpečnostnými, hygienickými, požiarnymi predpismi a predpismi, týkajúcimi sa ochrany životného prostredia, ktoré je povinný pri svojej činnosti na danom pracovisku (stavenisku) dodržiavať. Za porušenie týchto predpisov podzhotoviteľom zodpovedá v celom rozsahu zhotoviteľ, akoby ich porušil sám.
2.7.O tom, že určitý rozsah prác bude vykonaný podzhotoviteľom je zhotoviteľ povinný objednávateľa vopred písomne informovať, pričom objednávateľ si vyhradzuje právo nesúhlasiť so zadaním vykonania diela konkrétnemu podzhotoviteľovi. Zhotoviteľ zodpovedá, že podzhotoviteľ je odborne spôsobilý riadne zhotoviť dielo za podmienok uvedených v týchto Všeobecných obchodných podmienkach a objednávke, za dodržanie platných právnych predpisov.
Čl. III Miesto vykonania diela
3.1.Zhotoviteľ je povinný preveriť miesto na vykonanie diela a porovnať ho s dokumentáciou prevzatou od Objednávateľa. Zhotoviteľ prehlasuje, že sa najmä, nie iba, obhliadkou oboznámil s miestom vykonania diela a s prihliadnutím na svoju odbornosť prehlasuje, že miesto vykonania diela je bez akýchkoľvek faktických vád, ktoré by bránili zhotoveniu diela alebo by mali za následok predĺženie termínu dokončenia a prevzatia diela. Zhotoviteľ berie na vedomie, že všetky náklady a škody spojené s miestom nevhodným na vykonanie diela, zistené po začatí prác na diele, znáša v celom rozsahu samostatne a nebudú mu poskytnuté žiadne plnenia v dôsledku opomenutí alebo zanedbaní z jeho strany pri kontrole miesta vykonania diela.
3.2.Pokiaľ Objednávateľ vybudoval zariadenie staveniska pre Zhotoviteľa, je Zhotoviteľ povinný využiť Objednávateľom vybudované zariadenie staveniska v rozsahu určenom Objednávateľom, za čo sa Zhotoviteľ zaväzuje zaplatiť Objednávateľovi dohodnutú odmenu. V prípade, že zariadenie staveniska nebude dostačujúce, alebo stavenisko nebude zariadené vôbec, Zhotoviteľ navrhne a Objednávateľ schváli pre Zhotoviteľa priestor na vybudovanie potrebného zázemia, ktoré si zriadi Zhotoviteľ na vlastné náklady. Po ukončení prác Zhotoviteľom bude tento priestor uvedený do pôvodného stavu. Škody a náklady s tým spojené znáša Zhotoviteľ.
3.3.Objednávateľ môže určiť prípojné miesta na odber energií a vody, pričom Zhotoviteľ je povinný na svoje náklad a nebezpečenstvo zabezpečiť prepojenie prípojného zariadenia a prípojného miesta, ako aj prístroje potrebné na užívanie prípojného miesta a meranie spotreby, ak sa strany nedohodnú inak.
3.4.Vytýčenie inžinierskych sietí zabezpečuje na svoje náklady Zhotoviteľ, pokiaľ mu tieto neboli odovzdané už vytýčené Objednávateľom.
3.5.Ak Zhotoviteľ zistí pri vykonávaní diela skryté prekážky miesta, kde sa má dielo vykonať, a tieto prekážky znemožňujú vykonanie diela dohodnutým spôsobom, je Zhotoviteľ povinný oznámiť to bez zbytočného odkladu Objednávateľovi. Splnenie si informačnej povinnosti nezbavuje Zhotoviteľa zodpovednosti za porušenie povinnosti pri preverení miesta na vykonanie diela.
3.6.Zhotoviteľ berie na vedomie, že počas zhotovovania diela sa môžu v mieste zhotovovania diela zdržiavať aj iní zhotovitelia a zaväzuje sa s nimi koordinovať svoj postup tak, aby nedochádzalo k zasahovaniu do povinnosti jednotlivých zhotovovateľov, obmedzovaní v práci a aby bolo dielo riadne zhotovené a odovzdané v dohodnutom termíne. Táto skutočnosť nemá vplyv na zmenu zmluvných podmienok.
3.7.Pre prístup na miesto vykonávania diela je Zhotoviteľ oprávnený použiť výlučne prístupové cesty schválené Objednávateľom pri odovzdaní miesta na vykonanie diela. Zhotoviteľ sa zaväzuje využívať výlučne určené komunikácie a dodržiavať podmienky premávky na nich určené. Z dôvodu pasportizácie bude Zhotoviteľ vykonávať dopravu výlučne na komunikáciách, ktoré mu Objednávateľ písomne schválil a bude znášať následky za preukázané škody spôsobené dopravou. Zhotoviteľ je povinný znášať v pomenej časti náklady na údržbu ním využívaných komunikácií, dopravného inžinierskeho označenia a ostatných nákladov súvisiacich s využívaním staveniska. Právo stanoviť výšku pomerných nákladov Zhotoviteľa a určiť spôsob akým sa bude podieľať na údržbe komunikácií má výhradne oprávnený zástupca Objednávateľa. V prípade poškodenia alebo znečistenia komunikácií je Zhotoviteľ povinný komunikácie opraviť alebo vyčistiť na vlastné náklady.
3.8.Zhotoviteľ je povinný udržiavať dennú čistotu a poriadok na stavenisku a prístupových komunikáciách a na vlastné náklady odstráni okamžite odpad, ktorý je výsledkom jeho činnosti. V prípade, že odpad zo staveniska, alebo znečistenie prístupových komunikácií prípadne oprava poškodení nebude vykonané ani v dodatočnej lehote stanovenej Objednávateľom zápisom v stavebnom denníku, je Objednávateľ oprávnený odstrániť ho prostredníctvom tretej osoby na náklady Zhotoviteľa bez ohľadu na cenu za podobnú činnosť a je oprávnený požadovať náhradu všetkých takto vynaložených nákladov od Zhotoviteľa resp. započítať všetky vynaložené náklady s pohľadávkami Zhotoviteľa. Ak cenu za odstránenie odpadu a znečistenia Zhotoviteľ uviedol vo svojej cenovej ponuke, zároveň stráca nárok na uhradenie jej hodnoty vyplývajúcej z cenovej ponuky.
3.9.Zhotoviteľ je na mieste vykonávania diela povinný používať ochranné pracovné pomôcky, bezpečnostné reflexné vesty, ochrannú prilbu a pracovnú obuv. Reflexné vesty budú označené nápisom Zhotoviteľa a jeho zmluvných partnerov a opatrené štítkom umožňujúcim identifikáciu jeho pracovníkov a zmluvných partnerov. Akéhokoľvek pracovníka bez týchto ochranných pomôcok má zástupca Objednávateľa právo vykázať zo stavby.
3.10.Na mieste vykonávania diela sa môžu zdržiavať len zamestnanci, alebo zmluvní partneri Zhotoviteľa uvedení v menovitom zozname osôb zhotoviteľa, odovzdanom zástupcovi Objednávateľa pred začatím prác na diele a dosahujúci potrebnú odbornú spôsobilosť. Iné osoby môžu na miesto vykonávania diela vstupovať len so súhlasom Objednávateľa. Týmto nie je dotknuté právo vstupu na miesto vykonávania diela pre osoby uvedené v zmluve.
3.11.Zhotoviteľ v celom rozsahu zodpovedá za škody, ktoré spôsobia jeho zamestnanci alebo zmluvní partneri na majetku alebo zdraví tretích osôb v mieste vykonávania diela, rovnako ako aj za škody na zdraví zamestnancov a jeho zmluvných partnerov spôsobených porušením BOZP a PO. Zamestnanci, alebo zmluvní partneri Zhotoviteľa sú povinní rešpektovať pokyny stavbyvedúceho Objednávateľa, resp. strážnej služby. V prípade nerešpektovania týchto pokynov má stavbyvedúci Objednávateľa právo zakázať vstup príslušným zamestnancom, alebo zmluvným partnerom zhotoviteľa na miesto zhotovovania diela a Zhotoviteľ je povinný takýchto zamestnancov alebo zmluvných partnerov bez meškania nahradiť.
3.12.Zhotoviteľ nie je oprávnený bez písomného súhlasu Objednávateľa v mieste vykonávania diela a v jeho blízkosti umiestniť akúkoľvek reklamu.
Čl. IV Termín vykonania diela
4.1.Zhotoviteľ sa zaväzuje vykonať dielo podľa odsúhlaseného časového a vecného harmonogramu.
4.2.Pokiaľ práce Zhotoviteľa nebude možné vykonať neprerušene a bude potrebné pracovať s prestávkami spôsobenými na strane Objednávateľa, je Zhotoviteľ povinný sa na pokyn Objednávateľa tomuto režimu prispôsobiť. Okrem dôvodov uvedených v zmluve alebo týchto podmienkach a dôvodov vyššej moci, nie je Zhotoviteľ oprávnený prerušiť práce na diele. Prerušenie prác nezakladá právo Zhotoviteľa na odstúpenie od tejto zmluvy. Ak však toto prerušenie prác trvá po dobu dlhšiu ako pracovných 40 dní, je Zhotoviteľ oprávnený vyvolať s Objednávateľom rokovanie za účelom dojednania náhrady.
4.3.Stavebný dozor, resp. zodpovedný stavbyvedúci Objednávateľa sú oprávnení dať pracovníkom Zhotoviteľa príkaz prerušiť prácu, ak zodpovedný pracovník Zhotoviteľa nie je dosiahnuteľný a ak je ohrozená bezpečnosť uskutočňovania stavby, život alebo zdravie pracujúcich na stavbe, dielo nie je vykonané v požadovanej kvalite, alebo hrozia iné vážne škody.
4.4.Zhotoviteľ je povinný bez meškania písomne informovať Objednávateľa o vzniku akejkoľvek udalosti, ktorá bráni, alebo sťažuje včasnú, alebo riadnu realizáciu diela, a môže spôsobiť omeškanie Zhotoviteľa s plnením termínov uvedených v zmluve. Nedodržanie tejto povinnosti sa považuje za závažné porušenie zmluvy.
4.5.Zhotoviteľ môže vykonať dielo ešte pred dojednaným termínom a Objednávateľ je oprávnený takto vykonané dielo prevziať, pokiaľ sa strany nedohodnú inak.
Čl. V Spôsob vykonania a rozsah diela
5.1.Zhotoviteľ je povinný vykonať dielo na svoje náklady a na svoje nebezpečenstvo v dojednanom termíne. Zhotoviteľ diela nemôže poveriť vykonaním diela ako celku alebo jeho časti inú osobu bez predchádzajúceho písomného súhlasu Objednávateľa, s výnimkou nevyhnutného zaobstarania materiálu. Zhotoviteľ je povinný do 10 dní od podpisu zmluvy o dielo predložiť Objednávateľovi písomný zoznam všetkých osôb ( s uvedením obchodného mena, sídla/miesta podnikania, IČO, DIČ a IČ DPH ak ho má pridelené), ktoré budú realizovať práce a dodávky pre Zhotoviteľa a tento zoznam aktualizovať do 3 dní od akejkoľvek zmeny. Zhotoviteľ vykoná dielo v rozsahu a kvalite dohodnutom v zmluve a v súlade s jej ustanoveniami a dokumentáciou prevzatou, resp. vyhotovenou za účelom vykonania diela. Zhotoviteľ v plnom rozsahu zodpovedá za požiarnu ochranu diela a bezpečnosť pri práci a bezpečnosť technických zariadení pri realizácii stavebných prác v súlade s ustanoveniami vyhlášky SUBP a SBÚ č. 374/1990 Z.z. v platnom znení.
5.2.Pred zahájením zhotovovanie diela predloží zhotoviteľ objednávateľovi technologické postupy alebo predpisy pre zhotovenie plnení, ktoré sú súčasťou diela. Tieto technologické postupy alebo predpisy musia obsahovať minimálne popis jednotlivých postupov pre činnosti, ktoré sú súčasťou zhotovenia diela, ich nadväznosti a súbehu, zoznam používaných strojov, zariadení alebo zvláštnych pracovných prostriedkov alebo pomôcok a spôsob ich použitia, druhy pomocných stavebných konštrukcií používaných počas zhotovenia diela, predovšetkým lešenia, podporné konštrukcie alebo plošiny, spôsoby zvislej a vodorovnej dopravy stavebných výrobkov a stavebných hmôt na stavenisku vrátane popisu súvisiacich opatrení na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, zabezpečenie staveniska mimo prevádzkovú dobu zhotoviteľa a opatrenia počas realizácie diela pri mimoriadnych podmienkach.
5.3.Stavbyvedúci Objednávateľa má právo kedykoľvek na stavbe v pracovnej dobe i mimo nej vyzvať zamestnancov alebo zmluvných partnerov Zhotoviteľa k vykonaniu dychovej skúšky na prítomnosť alkoholu. V prípade pozitívneho výsledku, resp. odmietnutia podrobiť sa dychovej skúške, má objednávateľ právo okamžite vypovedať a trvale zakázať vstup na miesto zhotovovania diela dotknutému zamestnancovi alebo zmluvnému partnerovi Zhotoviteľa. Zhotoviteľ je povinný takéhoto zamestnanca alebo zmluvného partnera bezodkladne nahradiť. Tým nie je dotknuté právo na zmluvnú pokutu. Za závažné porušenie predpisov BOZP a PO sa napríklad považuje : a)nezakrytý otvor, b)nezaistený výkop, c)chýbajúce, alebo poškodené zábradlie, d)nezaistené pracovisko pod miestom práce vo výške, resp. nezaistenie pracoviska pri prácach vo výške, e)nezaistený priestor kde sa vykonávajú búracie práce, f)obsluha stavebného výťahu, strojov a zariadení osobou bez príslušnej kvalifikácie, g)jazda osôb v nákladnom výťahu, h)doprava žeriavom – viazanie bremien bez viazačského oprávnenia, i)nepoužitie osobných ochranných pomôcok, zvlášť ochrannej prilby, pracovnej obuvi a bezpečnostnej ochrannej vesty, alebo identifikačného štítka, či poradového čísla, j)znečisťovanie stavby, k)ďalšie závažné porušenia sú stanovené v Pláne BOZP.Na prípady zistenia porušenia predpisov BOZP a PO sa primerane použijú ustanovenia o práve Objednávateľa vykázať zamestnanca alebo zmluvného partnera z miesta zhotovovania diela podľa tohto bodu.
5.4.Pri vykonávaní diela sa Zhotoviteľ zaväzuje dodržiavať pokyny Objednávateľa. Zhotoviteľ vykoná dielo v kvalite zodpovedajúcej účelu zmluvy, právnym predpisom, záväzným technickým normám a v súlade s dokumentáciou predloženou Objednávateľom. V prípade, že Zhotoviteľ nesplní pokyn Objednávateľa, ktorý je v súlade so zmluvou, dokumentáciou stavby alebo technickými normami, Objednávateľ ho zapíše do stavebného denníka s tým, že po márnom uplynutí 3 dní od vykonania zápisu pokynu do denníka bude predmet pokynu zrealizovaný treťou osobou na náklady Zhotoviteľa. Objednávateľ takto vzniknuté náklady započíta proti nároku Zhotoviteľa na zaplatenie ceny za dielo. Nesplnenie pokynu Objednávateľa sa považuje za závažné porušenie zmluvy s právom Objednávateľa od zmluvy odstúpiť.
5.5.Zhotoviteľ použije pre dielo len výrobky, ktoré majú také vlastnosti, aby počas predpokladanej existencie stavby bola pri bežnej údržbe zaručená požadovaná mechanická pevnosť a stabilita, požiarna bezpečnosť, hygienické požiadavky, ochrana zdravia a životného prostredia. Zhotoviteľom použité stavebné materiály, výrobky, konštrukcie a zariadenia musia mať také náležitosti, aby pri predpokladanej životnosti stavby a bežnej údržbe spĺňali okrem platných STN a iných nadväzných predpisov, vysoké estetické nároky určené projektom stavby. Zhotoviteľ sa zaväzuje počas realizácie diela zabezpečiť kontrolné skúšky použitých materiálov, ako aj stavebných častí diela podľa STN. Materiály a stavebné časti, ktoré nevyhoveli kvalitatívnym skúškam Zhotoviteľ odstráni bezodkladne na vlastné náklady. Všetky podstatné časti diela, stavebné materiály, výrobky, ich hlavné časti a pod. je Zhotoviteľ pred ich objednaním povinný predložiť na schválenie Objednávateľovi.
5.6.V prípade, že sa počíta s tým, že časť diela bude projektovaná Zhotoviteľom, musí byť táto dokumentácia predložená Objednávateľovi na schválenie a to v takom rozsahu, ktorý umožní Objednávateľovi zistiť, či projektová dokumentácie je vhodná a dostatočná. Vykonávanie predmetných prác nesmie byť zahájené pred schválením tejto dokumentácie Objednávateľom.
5.7.Objednávateľ je oprávnený znížiť rozsah prác na diele, a ich vykonávaním poveriť tretiu osobu v prípade, že si Zhotoviteľ neplní svoje zmluvné povinnosti riadne a včas a neuskutoční nápravu stavu ani po uplynutí primeranej lehoty poskytnutej mu Objednávateľom v písomnej výzve na riadne a včasné plnenie, s čím Zhotoviteľ vyslovuje výslovný súhlas. Dĺžku primeranej lehoty stanovuje Objednávateľ v závislosti od naliehavosti a závažnosti požadovaných prác. O rozsah nedodaných prác a materiálov sa znižuje cena za dielo dohodnutá v zmluve. Objednávateľ je oprávnený oznámiť zníženie rozsahu prác až do času, kým sa nezačalo s ich realizáciou. V takom prípade má Zhotoviteľ právo požadovať úhradu účelne a preukázateľne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v dôsledku zníženia rozsahu prác.
Čl. VI Cena diela
6.1.Cena diela je určená dohodou Objednávateľa a Zhotoviteľa vždy ako cena maximálna. K cene diela bude účtovaná príslušná sadzba DPH platná a účinná v čase uskutočnenia zdaniteľného plnenia.
6.2.V zmluvnej cene diela sú zahrnuté všetky priame, nepriame a režijné náklady Zhotoviteľa na riadne zhotovenie diela. V cene sú zahrnuté všetky položky podľa výkazu výmer, vrátane dopravných nákladov, nákladov na energie, vrátane potrebných staveniskových rozvodov, nákladov na poistenie prác zhotoviteľa, náklady na záruky, náklady vyplývajúce z dohodnutých platobných podmienok, atesty a certifikáty, všetky príslušné skúšky a ich výsledky, revízne správy, poplatky za skládky, čistenie komunikácií, náklady na sťažené podmienky, ktoré je možné pri realizácii diela očakávať, náklady na zariadenie staveniska a jeho prevádzku, na pracovné lešenie, plošiny, zdvíhacie mechanizmy a ich montáž, náklady na požadované skúšky, vytýčenie jestvujúcich inžinierskych sietí, zaistenie výluk energií a dopravy, dopravné značenie, predpokladaný vývoj cien vstupných nákladov, predpokladaný vývoj zvýšenia cien v závislosti na čase plnenia. Bez písomného dodatku nie je možné cenu diela navýšiť ani v prípade : a)že zhotoviteľ vykonal chybu pri oceňovaní stavby ( zlé cenové zatriedenie, sčítacia chyba, nezaradenie položky, alebo práce do ceny) , alebo vykonal chybu pri spracovaní ponuky zmluvnej ceny, b)že zhotoviteľ nesprávne pochopil projektovú dokumentáciu c)že došlo k nedostatkom v koordinácii pri realizácii diela z dôvodu na strane Zhotoviteľa, d)nárastu cien dodávok a prác, e)kurzových výkyvov
Čl. VII. Platobné podmienky
7.1.Objednávateľ bude platiť dohodnutú časť zmluvnej ceny na účet zhotoviteľa spôsobom uvedeným v nasledujúcich ustanoveniach. a) celková cena diela uvedená v objednávke bude hradená mesačnými faktúrami, za skutočne zrealizované práce b) zhotoviteľ je oprávnený fakturovať len skutočne vykonané práce, ktorých rozsah a kvalita budú odsúhlasené objednávateľom a budú v súlade s projektovou dokumentáciou
7.2.Po predložení súpisu prác objednávateľ odsúhlasí vykonané práce. Faktúra je splatná do 60 dní od doručenia riadne vystavenej faktúry objednávateľovi. Ak faktúra neobsahuje náležitosti v zmysle zákona č. 222/2004 Z. z. v platnom znení, objednávateľ je oprávnený vrátiť ju na opravu, pričom lehota splatnosti začne plynúť až odo dňa doručenia opravenej faktúry. V prípade, ak je v objednávke dohodnutý inštitút zádržného, potom objednávateľ uhradí čiastkovú faktúru zníženú o zádržné vo výške 10% z ceny diela bez DPH. Zádržné predstavuje garanciu zhotoviteľa za riadne zhotovenie diela bez vád a nedorobkov, za podmienok stanovených v objednávke a týchto Všeobecných obchodných podmienkach.
7.3.Pokiaľ strany dohodli celkovú cenu celého diela bez určenia jednotkových cien, je zhotoviteľ oprávnený vystavovať mesačné čiastkové faktúry na takú časť ceny diela, ktorá zodpovedá pomeru hodnoty plnení zrealizovaných pre objednávateľa v predchádzajúcom kalendárnom mesiaci k celkovej hodnoty plnení zrealizovaných pre objednávateľa v predchádzajúcom kalendárnom mesiaci k celkovej hodnote diela.
7.4.Objednávateľ neposkytuje zálohu ani preddavok na cenu diela.
7.5.Zhotoviteľ berie na vedomie a súhlasí, že podmienkou úhrady jednotlivých faktúr objednávateľom, je riadna úhrada faktúr zo strany investora. Dohodnutá splatnosť faktúr vyhotovených zhotoviteľom sa predĺži o čas prípadného omeškania úhrady faktúr objednávateľovi, zo strany investora. Objednávateľ sa v tomto prípade zaväzuje vykonať úhradu faktúr zhotoviteľa najneskôr do 5 pracovných dní od ich úhrady investorom.
7.6.Objednávateľ bude vykonávať platby v termíne Dohodnutej splatnosti alebo predĺženej podľa ods.
7.5 tohto článku, na základe čiastkových faktúr, vystavovaných mesačne, na podklade súpisov vykonaných prác a zisťovacích protokolov. V prípade omeškania zhotoviteľa s riadnym a včasným plnením svojho zmluvného záväzku podľa harmonogramu, má objednávateľ právo posunúť úhrady faktúr (daňových dokladov ) o dobu omeškania t.j. doba splatnosti faktúr sa predlžuje o dobu omeškania zhotoviteľa. Týmto posunom úhrady faktúr sa objednávateľ nedostáva do omeškania s ich úhradou.
7.7.Objednávateľ uvoľní zadržanú čiastku za podmienky, že nebola použitá v zmysle ods. 7.6 na základe písomnej výzvy zhotoviteľa doručenej na adresu objednávateľa nasledovne: a) 90% zo zadržanej čiastky uvoľní do 45 dní odo dňa odovzdania a prevzatia diela bez vád a nedorobkov zhotoviteľom objednávateľovi b) zvyšných 10% zo zadržanej čiastky uvoľní do 45 dní od uplynutia záručnej doby
7.8.Zhotoviteľ berie na vedomie, že predpokladom uvoľnenia zadržanej čiastky podľa predchádzajúceho odseku je ich riadne uvoľnenie zo strany investora Objednávateľovi, pričom dohodnutá lehota sa predĺži o čas prípadného omeškania uvoľnenia zádržného zo strany investora.
7.9.Objednávateľ je oprávnený použiť zadržané finančné prostriedky na úhradu pohľadávok, ktoré mu vzniknú voči zhotoviteľovi, a to najmä z titulu náhrady škody, neodstránenia vád a nedorobkov a zmluvných pokút.
7.10.Objednávateľ je oprávnený započítať svoje splatné peňažné pohľadávky s nárokom zhotoviteľa na zaplatenie zádržného. V rozsahu zrealizovaného započítania právo zhotoviteľa na zaplatenie zádržného zaniká.
7.11.Strany sa dohodli, že v prípade, ak je v rámci plynutia záručnej doby voči zhotoviteľovi začaté konkurzné konanie a/alebo reštrukturalizačné konanie, poskytuje sa objednávateľovi dňom zverejnenia uznesenia príslušného súdu o začatí konkurzného konania a/alebo uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania v obchodnom vestníku dodatočná zľava z ceny za dielo vo výške 5% z ceny diela bez DPH, pričom objednávateľ je oprávnený započítať si pohľadávku na zľavu z ceny podľa tohto bodu voči akejkoľvek splatnej a/alebo nesplatnej peňažnej pohľadávke zhotoviteľa.
Čl. VIII Odovzdanie a prevzatie diela
8.1.Zhotoviteľ je povinný odovzdať dielo riadne a podľa termínu dohodnutého v zmluve o dielo. Zhotoviteľ splní svoju povinnosť vykonať dielo jeho riadnym a včasným ukončením a odovzdaním Objednávateľovi v mieste výkonu diela. Predmetom prevzatia bude výlučne celé dielo naraz, pokiaľ objednávateľ nebude súhlasiť aj s prevzatím len jeho časti.
8.2.Do termínu odovzdania a prevzatia diela znáša nebezpečenstvo škody na diele Zhotoviteľ. Prípadnú škodu na diele odstráni Zhotoviteľ tak, že uvedie poškodenú časť do pôvodného stavu. Dielo a všetky jeho zabudované časti sú od počiatku vlastníctvom Objednávateľa.
8.3.Čiastkové dodávky a čiastkové výkony, aj keď boli v zmluve dohodnuté, ako aj uvedenie čiastkových dodávok a čiastkových výkonov do prevádzky alebo do užívania objednávateľom nemajú za dôsledok prechode nebezpečenstva vzniku škody.
8.4.Objednávateľ zásadne nesúhlasí s dohodou o výhrade vlastníctva zhotoviteľa. Prijatie dodávok a výkonov Zhotoviteľa, ktoré Zhotoviteľ ponúka s výhradou vlastníctva, nemajú záväznosť vyhlásenia generujúceho súhlas s výhradou vlastníctva.
8.5.Odovzdanie diela prebieha medzi zmluvnými stranami za prítomnosti poddodávateľov Zhotoviteľa. Za týmto účelom je Zhotoviteľ povinný zabezpečiť prítomnosť oprávnených zástupcov svojich poddodávateľov.
8.6.Dielo je oprávnený prevziať výlučne Objednávateľ, resp. jeho oprávnený zástupca.
8.7.Ak záväzok zhotoviteľa zhotoviť dielo zanikne inak ako splnením, je zhotoviteľ povinný odovzdať objednávateľovi všetky povinné doklady ohľadom plnenia, ktoré už realizoval (revízie, atesty, protokoly o skúškach, prevádzkové a havarijné poriadky, prehlásenia o zhode, návody na obsluhu, montáž a pod.)
8.8.V prípade, že Objednávateľ prevezme dielo napriek vadám, ktoré nebránia jeho kolaudácii a užívaniu, takéto vady odstráni Zhotoviteľ bezplatne v lehote uvedenej v zápisnici o odovzdaní a prevzatí diela. Ak Zhotoviteľ bezplatne neodstráni uplatnené vady v primeranej lehote určenej dohodou zmluvných strán zápisom v zápisnici o odovzdaní a prevzatí diela, má Objednávateľ právo odstránenia takýchto vád diela zabezpečiť na náklady Zhotoviteľa.
8.9.Podmienkou odovzdania a prevzatia diela je úspešné vykonanie všetkých skúšok predpísaných príslušnými právnymi predpismi, ktoré uskutoční zhotoviteľ na vlastné náklady. Protokoly o výsledku skúšok a doklady potrebné k riadnemu užívaniu diela pripraví Zhotoviteľ najneskôr ku dňu odovzdania a prevzatia diela. Zhotoviteľ pripraví a odovzdá najmä : a)projekt skutočného prevedenia v 3 vyhotoveniach, z toho jedno v digitálnej forme, b)certifikáty použitých materiálov, c)atesty, d)doklady o vykonaných skúškach, e)revízne správy, f)návody na používanie, g)záručné listy, h)prehlásenia o zhode, i)doklad o zaškolení obsluhy, j)doklady požadované orgánmi štátnej správy a samosprávy k)ďalšie doklady stanovené Zmluvou.
8.10.Pokiaľ sa dodatočne zistí potreba ďalších dokladov, zaväzuje sa ich dodať Zhotoviteľ na základe výzvy Objednávateľa a to bez zbytočného odkladu.
8.11.Neodovzdanie, neúplnosť alebo nepravdivosť podkladov potrebných k odovzdaniu a prevzatiu diela alebo jeho užívaniu má za následok, že dielo sa považuje za neodovzdané.
8.12.Projekt skutočného prevedenia diela vyžaduje schválenie objednávateľa. Zhotoviteľ je povinný odstrániť vady v projekte podľa pokynov objednávateľa a v lehote stanovenej objednávateľom. Objednávateľ nie je povinný prevziať predmet diela, pokiaľ zhotoviteľ nepredloží projekt skutočného vyhotovenia a objednávateľ tento neschváli.
Čl. IX Vlastníctvo a oprávnenie používať veci poskytnuté objednávateľom
9.1.Všetky normy, špecifikácie, výkresy, výpočty, predpisy a podobne, ako aj modely a nástroje, ktoré objednávateľ poskytol Zhotoviteľovi, zostávajú vo vlastníctve Objednávateľa a musia sa mu vrátiť bezodkladne po realizácii diela. Zhotoviteľ nie je oprávnený ich bez predchádzajúceho písomného súhlasu Objednávateľa rozmnožovať, kopírovať, ukladať do pamäti a ani iným spôsobom tieto neoprávnene zaznamenávať. Zhotoviteľ ich nesmie poskytnúť tretím osobám alebo použiť na iné účely než na plnenie povinností vo vzťahu k Objednávateľovi.
9.2.Zhotoviteľ nesie nebezpečenstvo vzniku škody na pracovných pomôckach, materiáli, nástrojoch alebo inom majetku, ktorú mu pre realizáciu diela podľa zmluvy odovzdal objednávateľ, a to do doby jeho vrátenia objednávateľovi alebo doby jeho spracovania pri realizácii diela. V prípade zničenia, straty, odcudzenia alebo znehodnotenia takéhoto majetku objednávateľa, uhradí zhotoviteľ objednávateľovi jeho obstarávaciu cenu, v prípade jeho poškodenia, ktoré je možné opraviť, náklady vynaložené na jeho opravy, ako aj iné náklady spojené s tým, že vec nebolo možné počas doby vykonávania opravy užívať (náhradu škody).
Čl. X Záručná doba, zodpovednosť za vady a náhrada škody
10.1.Zhotoviteľ zodpovedá za to, že dielo je zhotovené v súlade s podmienkami Zmluvy a v súlade so všeobecne záväznými predpismi, technickými normami a rozhodnutiami orgánov štátnej správy a územnej samosprávy, vzťahujúcich sa na dielo a platnými v SR v čase zhotovovania diela. Zhotoviteľ zodpovedá za to, že počas záručnej doby bude mať vykonané dielo vlastnosti podľa príslušných STN.
10.2.Zhotoviteľ zodpovedá za vady, ktoré má dielo v čase jeho odovzdania Objednávateľovi a za vady, ktoré sa prejavili po odovzdaní diela v záručnej dobe bez ohľadu či vznikli chybou konštrukcie, chybným projektom, montážou alebo použitím nevhodného materiálu, alebo z iného dôvodu, za ktorý Zhotoviteľ zodpovedá.
10.3.Zhotoviteľ sa zaväzuje reklamované vady v záručnej dobe odstrániť bezplatne a to v termíne požadovanom Objednávateľom. Pokiaľ by odstránenie vady bolo spojené s neúmerne vysokými nákladmi a vada by nebránila užívaniu diela, zmluvné strany sa môžu dohodnúť na primeranej zľave z ceny diela bez odstránenia vady. Pokiaľ nedôjde k dohode o výške zľavy, je zhotoviteľ povinný vadu odstrániť bezplatne a v termíne požadovanom Objednávateľom.
10.4.V prípade, že Zhotoviteľ riadne oznámené vady diela neodstráni v Objednávateľom stanovenom termíne, má Objednávateľ právo dať vady diela odstrániť tretej osobe na náklady Zhotoviteľa. Za účelom úhrady takto vzniknutých nákladov je Objednávateľ oprávnený použiť zádržné. Odstránením vady na náklady zhotoviteľa nezaniká jeho zodpovednosť za vady, ani sa neobmedzuje jej rozsah a nie je dotknuté právo objednávateľa na zmluvnú pokutu za omeškanie s odstránením vád.
10.5.Zhotoviteľ sa zaväzuje začať s odstraňovaním oznámenej vady bez zbytočného odkladu po jej oznámení a odstrániť ju v lehote, ktorú mu určí objednávateľ a ak sa jedná o vadu havarijnú alebo ohrozujúcu prevádzku či bezpečnosť diela, v lehote 24 hodnín od oznámenia takej vady, ak sa strany nedohodnú inak.
10.6.Strany sa dohodli, že nároky objednávateľ zo zodpovednosti zhotoviteľa za vady sa nepremlčia skôr než uplynutím štyroch rokov odo dňa oznámenie vady zhotoviteľovi. Celková dĺžka premlčacej doby však nesmie presiahnuť desať rokov odo dňa, kedy sa právo zo zodpovednosti zhotoviteľa za vady začalo premlčovať prvýkrát.
Čl. XI Poradie práv zo záruky a náhrady škody
11.1.Objednávateľ môže v rámci práv zo záruky bez dodržania určitého poradia podľa vlastného uváženia požadovať opravu, výmenu, zníženie ceny alebo zrušenie zmluvy. Právo na zrušenie zmluvy má však Objednávateľ len v prípade vážnych nedostatkov. Objednávateľ môže požadovať v rámci práva na náhradu škody podľa vlastného uváženia peňažnú náhradu, opravu alebo výmenu.
11.2.Ak to dovoľuje povaha vady a objednávateľ nezvolil iné právo zo zodpovednosti za vady, môže oznámenú vadu ostrániť sám alebo prostredníctvom tretej osoby, pokiaľ toto právo uplatnil v oznámení vady. Zhotoviteľ je povinný objednávateľovi v takom prípade zaplatiť náklady, ktoré objednávateľ na odstránenie takejto vady účelne vynaložil. Odstránením vady na náklady zhotoviteľa nezaniká zodpovednosť zhotoviteľa za vady ani sa neobmedzuje jej rozsah.